29 Haziran 2013 Cumartesi

Nerde o eski çizgi filmler...

Star’da öğlen 12’de Tom ve Jerry yayınlanmaya başlamış! Nasıl mutlu oldum, kocaman bi gülümsemeyle izledim resmen... Ellen’da Sarah Hyland (Modern Family’deki Haley) vardı fakat tabi ki çizgi filmi tercih ettim. Hatta Mina'ya mesaj atıp haber verdim "Star'da Tom ve Jerry vaaar" diye, Çeşme'yle Gönen tek yürek oldu, birlikte izledik. Sonra o bana Scooby Doo'nun başladığını haber verdi "bi de şirinler bugs bunny falan yayınlasalar göbek atıcam :(. peki niye üzülerek göbek atıyorum? kına gecesinde niye gelinleri ağlatırlar? bir kadın bir erkek'te zeynep'e kına gecesi yaptılar geçen gündüzenli izlemiyorum o diziyi ama baya güzel aslında. evlenmelerini de rtük istemiş" dedim. Minacığım da bana alışkın olduğu için Scooby Doo'yu kına gecesine bağlamamı sorgulamadan "çünkü gelinlerin aklına dank eder "gidiyom artık ben yaa" der. ya da belki de mutluluk gözyaşları" diye açıkladı. Ben çok mutlu oldum ama hiç mutluluktan ağlamadım sanırım. Gülerken ağlamak sayılır mı?

Yine konudan epey saptım, çizgi film diyodum. Ben Fox Kids çocuğuydum, Eek (ve Eek’le birlikte yayınlanan Terrible Thunder Lizards), Çılgın Korsan Jack, Louie, Andy’nin Nesi Var, Neden Neden Ailesi, 402 no’lu sınıfın çocukları, Roboroach, Spiderman, Prenses Sissy kısacası Fox Kids’de yayınlanan hemen her çizgi filmi ayıla bayıla izlerdim. Ama bir yandan da Tom ve Jerry, Şirinler, Casper, Bugs Bunny, Taş Devri’ni de izleyen gelenekselci bir çocuktum. Sonra Fox Kids yerini Jetix’e bıraktı, çoğu çizgi film güzel güzel devam etti, ama yaklaşık 3-4 yıl önce Jetix de bozdu, şimdi de Digiturk’ten kaldırıldı, Disney Channel’daki çizgi filmleri ise sevemedim bi türlü.
Çizgi filmlerin çocuk gelişimi ve çocuk psikolojisi üzerinde çok büyük etkileri olduğunu düşünüyorum, ki TLL dersim için “Çizgi Filmler ve Çocuk Psikolojisi” konulu bir makale yazmıştım. Çizgi filmde asıl nokta, izleyen çocuğa hangi noktada gerçeklikten çıkıldığını, kurgunun sınırlarını anlatabilmekte. Çünkü büyükleri ölen bir dizi karakteri için cenaze namazı kılan kişiler olunca, bir gökdelenin tepesinden atlayan çizgi film karakterini gören çocuğun “aa yüksekten atlarsam bir şey olmaz, sadece başımda havuç görünümlü bir şişlik olacak öyleyse” demesi kaçınılmaz, çocuk aklı en nihayetinde.



Çocuk dediğimiz ham, kişiliği oyun hamuru kıvamındaki bireylere çizgi filmler aracılığıyla inanılmaz faydalı bilgiler, değerler empoze edebiliriz. Mesela Neden Neden Ailesi’nden öğrendiğim nice bilgi ilerki hayatımda da işime yaradı, bilgisayardaki binary sistemini, şimşeklerin nasıl meydana geldiğini, sindirim sisteminin işleyişini daha 6 yaşımdayken o çizgi film sayesinde biliyordum. Kuzenimin 10 yaşındaki oğlu sayesinde günümüzdeki çizgi filmlerden de pek uzak kalmadım, bana oturup tüm Avatar karakterlerini (kimin neyi büktüğünü falan) anlatmıştı, Ben10 nedir, Caillou bey oğlumuz ne işle meşguldür hepsini Berk sayesinde öğrendim ama Berk’in de büyük kaldığı, yaklaşık 2007 ve sonrası doğumluların ilgi alanına giren Pepee var ki, çocukların psikolojisini bozmak için yaratılmış bence. Zaten hobi olarak açıp Yaprak Dökümü izleyip ağlayan bir toplumuz, bari ağlama yaşı 2,5’a düşmeseydi, minicik bebekler “Pepee pepee çok üzülüyoooor” diye ağlamasaydı. Hani bi ara bi efsane dolaşıyordu (bakmayın efsane dediğime, inananlar az değildi) yok çizgi filmlerde hep subliminal mesaj varmış, fonda “sex” yazıyormuş, Bugs Bunny de gaymiş zaten falan. Yahu benim klasik müzik kültürüm Bugs Bunny’ye dayanıyor mesela, bu argümanı ileri sürenler açıp 2 Bugs Bunny izlese keşke. İyi güzel, Pepee ile kültürümüz öğretilmeye çalışılıyormuş, halay çeken zürafalar, zeybek yapan filler falan hep bu yüzdenmiş, öğrensin tabi çocuklar da, çocukların ağlak toplumumuzun duygu sömürüsü öğeleriyle bu kadar erken tanışmasına gerek yoktu bence.



Satırlarıma son verirken, Digiturk’ü acilen Fox Kids’i ve eski, güzel, saf, temiz, eğlenceli bi o kadar da eğitici çizgi filmleri yeniden yayınlamaya, Kanal D ve Star’ı da daha çok ve daha uygun saatlerde Tom ve Jerry’ye ek olarak Şirinler gibi Taş Devri gibi (Taş Devri’ni izleyip o çağda yaşamaya özenmeyen, tarih derslerinde yazı öncesi dönemi daha bi dikkatle dinlemeyen var mıydı?) klasikleri de yayınlamaya çağırıyorum.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder